Brev:
Grød eller grøntsagsmos?
29. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Grød eller grøntsagsmos?
Hej Helen,
Først vil jeg sige dig tak, for dine altid vise og brugbare svar.
Vores store dejlige dreng er om 2 dage 7 mdr. Han er 75-76 cm lang og vejer ca 10,5 kg, så en robust dreng, uden at være tyk.
Han er utrolig aktiv dagen igennem. Han mosler rundt på gulvet, triller begge veje, og skyder numsen i vejret og forsøger at komme fremad. Ligeledes hopper han liggende så han får skudt sig bagud. Vi går til diverse aktiviteter i løbet af ugen osv. Han er en glad, nysgerrig og opmærksom lille dreng. Han triller som sagt begge veje. Han har siden han var ca 5 mdr. trillet fra ryg til mave. Og for ca 2 uger siden begyndte han at trille fra mave til ryg, hvilket var ham til stor fryd så han trillede rundt over hele gulvet, det gjorde han dog kun i 2 dage. Han triller stadig rundt dog slet ikke så meget, er det noget der pludselig bare kommer igen?
Han får havregrød om morgenen hvor han spiser ca 1 1/2 dl + frugtmos som topping. Til frokost får han fuldkorns grød eller flerkorns grød hvor han også spiser ca 1 1/2 dl + lidt frugt mos. Til aften får han grøntsagsmos (div.grøntsager) med kartoffel samt fisk eller kød her spiser han ca 2 dl, + frugtmos til dessert.
Efter råd fra dig til en anden bruger giver vi ham rugbrødsbjælker som er ristet i ovnen, til stor fornøjelse for ham. Han spiser alt hvad han får serveret med stor glæde. Vi har forsøgt at give ham små hapsere af f.eks en reje, som han tyggede og slugte. Skal vi allerede nu begynde at give ham rugbrødshapsere eller skal vi vente? Det skal tilføjes at siden han var helt spæd har lidt meget af hård mave. Hans afføring er fortsat fast men ikke noget der gør ondt på ham eller som er et problem. Han drikker vand af kop til alle måltider.
Jeg er i tvivl om jeg skal give ham grøntsagsmos til frokost istedet for grød? Jeg er i tvivl, da jeg kan se at du anbefaler det til andre bruger af denne brevkasse, hvis børn har den samme alder som vores dreng.
Hvornår skal vi begynde at give ham et 4 måltid?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Merete